Elektrische fiets kopen, waar moet je op letten?

Je kunt ze nauwelijks meer onderscheiden van de normale fiets. Zonder veel inspanning en een druppeltje zweet kom je snel aan op jouw plek van bestemming. Fietsen op een elektrische fiets is lichter dan op een gewone fiets, dankzij de trapondersteuning. Er komt heel wat kijken bij het kopen van een E-bike. Wij hebben alle belangrijke informatie verzameld die je goed op weg helpt om de fiets te kiezen die het beste bij jou past. 

De voordelen van een elektrische fiets

  • Kostenbesparing: brandstof wordt steeds duurder. Een E-bike kost slechts een paar cent per oplaadbeurt.
  • Gezond: je voelt je fitter, wist je dat regelmatig fietsen zorgt voor minder ziekteverzuim?
  • Snel: niet meer in de file, geen lange wachtrijen meer bij het stoplicht. Met een fiets ben je, in ieder geval in de stad, een stuk sneller dan met de auto.
  • Beter voor het milieu: met een elektrische fiets stoot je geen schadelijke stoffen uit, zoals CO2. Het is een een goed alternatief voor de auto of het openbaar vervoer.
  • Populair: steeds meer mensen gaan voor een E-bike!

Actieradius

 De actieradius is de totale afstand die je kunt afleggen met een elektrische fiets met een volle accu. De actieradius wordt door een aantal factoren bepaald:

  • Gewicht: daarmee bedoelen we het gewicht van zowel de fiets, de berijder als de bagage op de fiets. Hoe lager het gewicht, hoe hoger de actieradius.
  • Bandenspanning: net zoals bij de normale fiets is de bandenspanning van groot belang. Zachte banden zorgen voor meer weerstand en dat gaat ten koste van de actieradius.
  • Rij-omstandigheden: de rij-omstandigheden zoals bijvoorbeeld wind en het wegdek spelen ook een belangrijke rol. Fiets je in een heuvelachtig gebied, dan is je accu sneller leeg. 
  • De mate van ondersteuning: hoe meer ondersteuning je van de E-bike vraagt hoe korter de actieradius. 
  • Schakel op tijd en regelmatig: op deze manier fiets je efficiënter en kun je langer doen met een volle accu. Als je bijvoorbeeld weg fietst in een lage versnelling in combinatie met een lage trapondersteuning, dan verhoog je de actieradius.

Accu

De accu is een essentieel onderdeel van de elektrische fiets. De plaats van de accu kan variëren. Een uitneembare accu heeft een aantal  voordelen: de accu kan overal worden opgeladen, handig wanneer er geen stopcontact in de buurt is. Bijvoorbeeld wanneer je in  een appartement woont of op je werk de accu wilt opladen. Een accu die in het frame is verwerkt is vrijwel onzichtbaar. Een voordeel hiervan is dat het gewicht laag en in het midden van de fiets zit, hierdoor ligt de fiets stabieler op de weg. Nadeel van een niet-uitneembare accu is dat de gehele fiets altijd bij het stopcontact moet staan om de accu op te laden.

  • Onder bagagedrager, dit is het meest voorkomend. (afb. 1)
  • Accu verwerkt in het frame, vast of uitneembaar. (afb. 2)

Motor

De ondersteuning wordt geleverd door een motor. De plek van deze motor verschilt per merk en/of per model elektrische fiets. De plek van de motor heeft veel invloed op het rijgedrag van de fiets. Het is dus belangrijk dat je diverse elektrische fietsen test om zo te kunnen besluiten wat de beste elektrische fiets voor jou is. De plaats van de motor is doorgaans afhankelijk van het gekozen versnellingssysteem. Als je kiest voor een gesloten kettingkast dan zit de motor in het voorwiel of in het midden bij de trapas.

Motor voorwiel

Een motor in het voorwiel zie je meestal in combinatie met een dichte kettingkast en een naafversnelling. Een fiets met een dichte kettingkast is doorgaans onderhoudsvriendelijker (afb. 1).

Motor achterwiel

Zit de motor in het achterwiel, dan is er geen plek voor een naafversnelling. De versnelling zit dan aan de buitenkant van het wiel, dit heet een derailleurversnelling. De kettingkast is bovendien half open. Met de motor in het achterwiel heb je een directe aandrijving en dus altijd een duwtje in de rug. Het voordeel van een fiets met derailleurversnelling is dat deze doorgaans een stukje lichter fietst dan een fiets met naafversnelling. Nadeel is dat de fiets meer onderhoud vraagt; de ketting dient vaker gesmeerd te worden. Dit systeem is directer, waardoor de elektrische fiets lichter fietst (afb. 2).

Middenmotor

Als de motor in het midden bij de trapas is gemonteerd dan ligt het zwaartepunt in het midden van de fiets. Hierdoor ligt de fiets extra stabiel op de weg. Bovendien zorgt de motor niet voor weerstand op je voorwiel of achterwiel. Het nadeel van een elektrische fiets met een middenmotor is dat de fiets niet op iedere fietsendrager achter op de auto past (afb. 3).

De mate van ondersteuning en versnellingen

Bij een elektrische fiets spelen de versnellingen een andere rol dan op een gewone fiets. De mate van ondersteuning bepaalt namelijk grotendeels hoe zwaar of licht je moet trappen.

Hoe bepaal je de mate van ondersteuning?

De meeste elektrische fietsen hebben meerdere rijprogramma’s. Hierdoor kun je de mate van ondersteuning eenvoudig zelf instellen. Bij sommige fietsen kan de fietstechnicus de rijprogramma’s op maat voor je programmeren, waardoor je het meeste fietsplezier uit jouw E-bike haalt. De sportieve fietser kan bijvoorbeeld kiezen voor programma’s met lichte ondersteuning, om zo energiezuinig te rijden en veel actieradius uit de accu te halen. Wie juist veel ondersteuning nodig heeft, kan daarvoor de juiste, energie-intensievere programma’s laten instellen.

Versnellingen

Met de versnellingen kun je op een elektrische fiets het aantal omwentelingen van je benen bepalen. In een zware versnelling maken je benen minder omwentelingen dan in een lichte versnelling. Door regelmatig en tijdig te schakelen vergroot je bovendien de actieradius van je accu. 

Doe mee!

Koop een fiets…

… en win je 
aankoopbedrag terug!

Afspraakje

Uitmuntende service en reparatie

Prik een datum of bel ons

Proefrit

Eerst fietsen, dan kopen

Kom naar één 
van de 12 winkels